|
FLYVEMASKINER
Ved Verdenskrigens begyndelse var flyvemaskinen kun 11 år
gammel. Alle lande havde dog små enheder af ubevæbnede
flyvemaskiner, som blev brugt til at observere fjendens bevægelser.
Piloterne begyndte dog hurtigt at medbringe våben for at
forhindre fjendens flyvere i at udføre deres opgave og
efterhånden udvikledes jageren, hvis opgave ikke længere
var at observere, men at skyde fjendtlige observationsflyvere
ned og beskytte sine egne ved at nedskyde fjendtlige jagere. Man
udstyrede også flyverne med bomber og udviklede efterhånden
langtrækkende bombemaskiner til at angribe mål, som
ikke kunne nås af artilleriet.
Udover flyvemaskiner benyttede man også luftskibe og balloner.
Det var især tyskerne, som benyttede luftskibe, der blandt
andet blev brugt til at bombe mål i London. Alle benyttede
observationsballoner, som fæstet til jorden blev sat op
tæt bag fronten, så man fra en kurv under den kunne
holde øje med skyttegravene og deres bagland.
TEKSTUDDRAG
Christian Campradt,
22/9-1916
[...] Om dagen har både franskmændene og englænderne
såvel som vi talrige observationsballoner oppe, som kan
se langt ind i landet bag fronten og observere dem som er der,
næsten ingen troppeforskydninger bag den fjendtlige front
forbliver uset. Også enorme mængder af flyvemaskiner
surrer gennem luften, alle kampflyvere. [...]
se
hele brevet
Christian Campradt,
17/3 1918
Kære Forældre!
Jeg har modtaget Eders 18. Pakke i Dag, mange Tak!! Vi er i Ro!
Siden Torsdag morgen. Men desværre er disse Dage til nu
været ret frygtelig. Paa Fredagsaften blev hvort Quartér
nemlig hjemsøgt af franske Flyver, som har kastet 6 Bomber.
Jeg har selv ikke hört dem ankomme, thi jeg var gaaet tidlig
i Seng. Men KL. 10 blev jeg pludselig ved en gewaltig Detonation
kastet ud af Sengen og laa ude paa Marken. To Bomber havde ramt
den ene Side af Huset og de fleste Kamerater laa under Ruinerne.
Jeg har ingen Skade lidt og strax blev oprømningsarbeidet
begyndt. I de første 2 Timer havde vi 14 Døde trukken
ud af Ruinerne. Min Komp. har 6 Döde og mange ret alvorlig
Lemlæsted. En god Kamerad har begge Ben af og en Træsplint
i Hoved. [...] ]
se
hele brevet
Iver Henningsen,
Novo Alecsandrovo 10/10.1915
[...]Da vi kom Hjem var der ikke et Vindue i Huset og Nabohusene,
i en lengde som Skolegade, foruden Tagsten ogsaa videre laa paa
Gaden. Det var en Flyver som havde bedtret vort Jörnehus
med en Luftfrekadelle. Menneskeliv blev skaaned. Vi har nu sat
Provisoriske Vinduer i fra en Nybygning i Nerheden.[...]
se
hele brevet
BILLEDER
En tysk vandflyver af typen Friedrichshafen FF 33, som blev benyttet
af den tyske flåde til rekognoscering.
I Haderslev Byhistoriske Arkiv.
Tysk jager af typen Albatros D V er landet et sted i Sønderjylland
og har tiltrukket en flok tilskuere, hovedsagligt børn.
I Haderslev Byhistoriske Arkiv.
En Albatros C I i luften et sted over Frankrig. At være
pilot var et koldt og farligt job og selvom de levede et behageligere
liv end deres kammerater i skyttegraven, når de ikke gjorde
tjeneste, var tabene enorme.
I Haderslev Byhistoriske Arkiv.
Tysk observationsbalon på vej op for at holde øje
med fjenden. Det var begrænset hvor langt ballonerne kunne
se i forhold til observationsflyverne, men de benyttedes stort
set til krigens slutning.
Efter M. Schwarte: Die Technik im Weltkriege,
1920.
Luftfoto af de franske linjer ca. 15 km nordvest for Reims, april
1917. En af flyvemaskinernes vigtigste roller var at overvåge
fjendens skyttegrave. Det gjorde man ved at fotograferer de fjendtlige
stillinger.
I Museet på Sønderborg Slot.
Bag fronten arbejdede et stort apparat på at holde piloterne
og deres flyvemaskiner i luften. Her ses en gruppe af jordpersonellet
i en hangar foran en Albatros B II. De tilhører Feldflieger
Abteilung 37.
I Museet på Sønderborg Slot.
|