|
TRANSPORT
Ved verdenskrigens udbrud var der kun tre muligheder for massetransport,
enten marcherede soldaterne, kørte med tog eller sejlede
med skib. Bilen var opfundet, men ingen lande besad nok til at
kunne transportere de enorme mængder af soldater, som deres
hære bestod af. Bilerne var ofte organiseret i særlige
transportenheder, men langt de fleste vogne var hestetrukne og
det vedblev de med at være hele krigen, også selvom
antallet af motorkøretøjer steg.
Men hverken motordrevne eller hestetrukne vogne kunne konkurrere
med jernbanen i fart og lasteevne. Det var jernbanen, der gjorde
mobiliseringen af millioner af mænd i august 1914 praktisk
mulig. Med jernbanen kunne man hurtigt transportere forstærkninger
fra et frontafsnit til et andet og hurtigt bringe de nødvendige
forsyninger af fødevare og ammunition frem til fronten.
I løbet af krigen blev de eksisterende jernbanenet udvidet
og suppleret med et netværk af små, smalsporede baner.
Men når jernbanesporet hørte op måtte biler
og hestevogne tage over. Det sidste stykke vej frem til skyttegravene
måtte soldaterne lægge skuldre til.
STATISTIK
Antal motorkøretøjer i den tyske hær 1914-1918 |
|
Ved krigens begyndelse |
Leveret 1914-1918 |
Personbiler |
ca. 500 |
20.000 |
4-5 tons Lastbiler |
ca. 500 |
12.000 |
3 tons Lastbiler |
? |
23.000 |
2-1½ tons Lastbiler |
? |
4.000 |
Leveret
i alt |
? |
59.000 |
Kilde: M. Schwarte: Die Technik im Weltkrieg,
Berlin 1920, s.236-239 |
|
|
|
BILLEDER
En hestetrukken sanitetskolonne bevæger sig igenenm et sneklædt
landskab et sted på Østfronten i krigens sidste år.
I Haderslev Byhistorisk Arkiv.
Tyske jernbanesoldater foran et lokomotiv.
I Haderslev Byhistorisk Arkiv.
Tysk transportkolonne på vestfronten.
I Haderslev Byhistorisk Arkiv.
Hestetrukne forsyningsvogne fra et sanitetkompagni. Få enheder
var udstyret med deres eget motormateriel, som i stedet var organiseret
i særlige transportkolonner. Tysk postkort.
I privateje.
Moderne, tungt 21 cm artilleri trækkes af heste, østfronten
1915. Østfronten var ikke synderligt eget til motortransport,
som krævede forholdvis gode veje og dem var der få
af i Rusland.
I Museet på Sønderborg Slot.
Efterhånden som krigen skred frem blev der flere og flere
motorkøretøjer til rådighed. De brugtes især,
når man skulle have tropper hurtigt frem til truede områder.
Soldater på vej til fronten ved Somme, august 1916.
I Museet på Sønderborg
Slot.
Soldaternes vigtigste transportmiddel vedblev hele krigen at være
deres ben. Her passerer soldater fra Füsilier Regiment nr.
86 en sønderskudt fransk ammuntionskolonne under fremmarchen
i Frankrig i august 1914. De har fået lov til at aflægge
deres tornystre, hvilket kunne tyde på, at fjenden er i
nærheden. I Museet på Sønderborg
Slot.
|