|
UNDERVANDSBÅDE
Ubådsvåbnet var ikke mere end knap 20
år gammelt, da Første Verdenskrig begyndte. Ganske
vist havde man allerede i 1700-tallet forsøgt at benytte
undervandsbåde til krigsbrug, men det var først ved
århundredets slutning, at man besad den teknologi, som gjorde
ubåden praktisk anvendelig i krig.
Først med en effektiv elmotor, der kunne drive ubåden,
når den var neddykket, og batterier der kunne forsyne den
med strøm, kunne ubåden opnå en rimelig fart
i neddykket tilstand. Med opfindelsen af torpedoen kunne ubåden
beskyde de fjendtlige skibe neddykket, selvom den også var
udstyret med en eller flere dækskanonerne, der dog kun kunne
bruges, når den ikke var neddykket.
Fordelen ved ubåden var, at den neddykket kunne bevæge
sig stort set ubemærket til og fra sit mål, hvad enten
det gjaldt at sænke et fjendtligt skib eller udlægge
søminer i fjendtligt farvand. Desuden var ubådene
ikke særligt dyre i forhold til de fleste af overfladeskibene.
Det var tyskerne, der benyttede sig mest af ubådsvåbnet.
Med ubådene kunne man bryde den engelske blokade af Tyskland
uden at sætte sine dyre krigsskibe over styr og man kunne
forstyrre tilførslerne af fødevarer og krigsmateriel
til England og Frankrig. Selvom det lykkedes tyskerne at sænke
en betydelig mængde skibe, var det dog ikke nok til at svække
Storbritannien, dertil var ubådene for få og antallet
af nybyggede skibe for højt.
BILLEDER
Tysk
ubåd til mineudlægning i fjendtlige farvande.
Efter M. Schwarte: Die Technick im Kriege, Berlin
1920.
Havgående
tysk ubåd bygget til operationerne omkring Storbritannien
.
Efter M. Schwarte: Die Technick im Kriege, Berlin
1920.
U
10 for fuld fart. I baggrunden anes U 8 lige som tårnene af
to andre ubåd.
I Museet på Sønderborg Slot..
|